Translate

maandag 19 augustus 2013

Inner Wisdom

Kindportret, Archetype Fotografie, Rotterdam, Nederland

Een van mijn favoriete onderwerpen in fotografie is kinderen. Vooral het pure en open karakter van kinderen spreekt me enorm aan.
Maar het fotograferen van kinderen biedt grote uitdagingen. Kinderen zijn moeilijk te dirigeren (in hoeverre moet je dat willen?) en ze zijn vaak zeer beweeglijk.
Het dirigeren laat ik in ieder geval zoveel mogelijk los. Een ontspannen sfeer waarin het kind lekker zichzelf kan zijn is van groot belang voor een mooi karaktervol kindportret. Ik schiet kinderen dan ook niet in de studio. En hoe mooi ik de studiofoto's van sommige van mijn collega's ook kan vinden, ik mis toch vaak de 'ziel' in de foto's. Nee, ik schiet kinderen in een omgeving die zij zelf kennen of in ieder geval een omgeving waarin ze zich prettig voelen en zichzelf kunnen zijn.
De problemen met beweeglijkheid kun je gedeeltelijk ondervangen met de juiste camera en lens. Om scherpe beelden met kinderen vast te leggen heb je korte sluitertijden nodig om elke beweging te 'bevriezen'. Dit is nu juist de zwakke plek van consumentencamera's. De uitdaging wordt nog groter wanneer er weinig licht is. De 'point and shoot' camera is dan onbruikbaar geworden, maar ook de spiegelreflex camera's van het lagere segment hebben dan grote moeite mooie, scherpe en ruisvrije beelden vast te leggen. Bovenstaande foto is geschoten met een Nikon D800 en een lichtsterke Nikon 105mm f/2.0 DC telelens. En ondanks dat in dit portret geen beweging is vastgelegd, duren momenten als dit vaak maar een milliseconde. De snelheid zit hem dan in het te vervliegen moment weten vast te leggen.

Mocht u interesse hebben in een fotosessie van uw kind(eren), dan volgt hieronder een aantal handige linkjes:
- Werkwijze
- Portfolio
- Contact

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie. Wanneer uw opmerking als 'gepast' wordt erkend, zal het voor een ieder zichtbaar gemaakt worden.

Mvg,

Fotograaf Vincent van der Pas

Populaire berichten